Mies ohjaksissa – naiset estradilla

_MG_7623.jpgMika Myllyaho, Kaaos. Hämeenlinnan kaupunginteatteri. Ohjaus Juha Kukkonen. Rooleissa Johanna Reilin, Wanda Dupiel ja Birgitta Putkonen. Lavastus Juha Mäkipää. Valokuva Hämeenlinnan kaupunginteatterin kuvapankki. Tommi Kantanen.

Mika Myllyahon Kaaos toteuttaa lähes mahdottoman: on sekä vahvasti yhteiskunnallinen että hauska. Kaaos on ahdistava ja vapauttava teatteriesitys. Kolme keskiluokkaista naista, kolme tarinaa, kolme kaaosta, kolmen suvanto lopussa.

Opettajalla, toimittajalla ja terapeutilla menee pasmat sekaisin. Kaksi lyö ja hakkaa, kolmas vain rakastuu vääriin miehiin. Se, mitä tapahtuu, johtuu hallitsevasta äidistä, tunteettomuudesta, esimiehestä, puolisosta, pillereistä tai vain sattumasta.

Nainen ei kirjoitaisi eikä ohjaisi näin. Miehinen näkökulma tuo esitykseen oman nukkekotisävynsä. Näytelmän naiset ovat hupaisan pinnallisia: kokoontuvat kahvipöytään lohduttamaan toisiaan ja suhtautuvat välinpitämättömästi kaikkeen mitä heille tapahtuu. Hahmoihin ei voi eikä ole tarkoituskaan samaistua vaan pikemminkin heistä voi ärsyyntyä. Tulee ajatelleeksi, noin tyhmä en ainakaan ole. Erityisesti naisten väkivaltaisuus tuntuu oudolta.

Näytelmä puhuu siitä, miten pienet asiat voivat syöstä paineen alla käsittämättömiin tekoihin, mutta myös siitä, miten kaaos aina kuitenkin johtaa harmoniaan. Elämä on kaaosta ja harmoniaa. Kukaan ei voi ottaa vain toista.

Kaaoksen riemullisin hetki on toisen puoliajan alussa, kun Johanna Reilin astuu luennoimaan. Sitä revittelyä rakastin! Hellyttävä oli myös nokkahuiluesitys koulun juhlissa, päiväkodin tädit ja terapeuttimme persoonaltaan jakautunut mieystävä, jonka Putkonen ja Dupiel loivat.

Juha Mäkipää käytti elokuvakatkelmia ja piirroksia taustalavastuksena. Piirrosten selkeys ja filmin pyörivä liike täydensivät esityksen tematiikkaa.

Teatteri on vuorovaikutusta yleisön kanssa. Yleisöllä on tärkeä osa esityksessä. Kun yleisö vaihtuu, muuttuu myös esitys. Kahta kopiota ei ole. Vielä ehdit katsomaan, millainen on sinun Kaaoksesi.

2 kommenttia artikkeliin “Mies ohjaksissa – naiset estradilla”
  1. avatar Sari Rautio sanoo:

    Loistava esitys, ja nimenomaan, yleisö haastetaan pohtimaan omaa elämäänsä. Kuten taide, kulttuuri tai mikä hyvänsä vastaantuleva asia, voidaan kohdata irrallisena tai peilaten omaan elämään ja kokemuksiin. Jokainen on ainutlaatuinen mutta kukaan ei ole yksin vaan samojen kysymysten äärellä ponnistellaan ja selvitellään ihmisyyden olemusta. Siinä kulttuurin ylivertainen mahdollisuus ja merkitys yhteisölle ja yksilölle! Hyvä HML kaupunginteatteri- kiitos! Ja aasinsilta politiikkaan, kaaoksesta haetaan harmoniaa myös täällä uudessa Hämeenlinnassa… ja hyvä siitäkin tulee

  2. avatar Ulla sanoo:

    Esitys jäi mietityttämään. Naisten väkivallasta jäi vielä pari sanaa hampaankoloon, joten kommentoin omaa kritiikkiäni. Tiedän, että äärimmäiset tilanteet johtavat äärimmäisiin tekoihin, ja ehkä juuri sen kohdalla, jolta sitä vähiten odottaa.

    Myllyahon näytelmässä kaksi naista tarttuu fyysiseen väkivaltaan. Draama vaatii toimintaa ja draamalla on oma sisäinen logiikkansa, mutta silti tuntuu hämmentävältä, että naiset hakkaavat toisen päätä pöytään tai vetävät lättyyn. Ei se ole ihan arkipäivää vai onko? Tilastojen mukaan mies on edelleen se, joka hakkaa naista, eikä vain ”kaaoksensa” vuoksi.

Jätä kommentti

css.php